آموزش و پرورشارومیهاستان آذربایجان غربی

مدارس فرسوده، معلمان خسته؛ دور باطل آموزش در آذربایجان‌غربی

حدود ۳۰ درصد از مدارس آذربایجان‌غربی نیازمند بازسازی، مقاوم‌سازی یا تخریب هستند.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد مشارکتی/بر اساس اعلام رسمی مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی، این استان با کمبود حداقل ۷ هزار معلم مواجه است، وضعیتی که کیفیت آموزش را در یکی از مهم‌ترین مناطق آموزشی کشور به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

این کمبود به ویژه در مناطق محروم و روستایی مشهودتر است و منجر به تراکم بالای کلاس‌های درس، افزایش ساعات کاری معلمان موجود و در نهایت، خستگی مفرط و کاهش بازدهی آموزشی شده است.

به گفته وی، این مشکل علاوه بر تأثیر مستقیم بر کیفیت تدریس، فشار روانی قابل توجهی را به جامعه فرهنگی استان وارد کرده است.

همزمان با بحران کمبود نیروی انسانی، مشکل فرسودگی فضای آموزشی نیز گریبان‌گیر دانش‌آموزان این استان شده است. بر اساس آمارهای موجود، حدود ۳۰ درصد از مدارس آذربایجان‌غربی نیازمند بازسازی، مقاوم‌سازی یا تخریب و هستند. بسیاری از این مدارس از استانداردهای اولیه گرمایشی، سرمایشی و ایمنی برخوردار نیستند که سلامت و امنیت دانش‌آموزان را به طور جدی تهدید می‌کند.

افت شاخص‌های آموزشی در مناطق مرزی و حتی در داخل استان شده است.

گزارش‌های میدانی از برخی مناطق مرزی و محروم استان حاکی از آن است که مشکلات اقتصادی اخیر، منجر به افزایش نرخ، ترک تحصیل به ویژه دانش‌آموزان دختر شده است. این موضوع، شکاف آموزشی و تبعیض پنهان را در استان کرده و نگرانی کارشناسان از بازماندن کودکان از چرخه آموزش را افزایش داده است.

مسئولان استانی وعده داده‌اند که با تخصیص اعتبارات ویژه و جذب نیروهای حق التدریس و خرید خدمات آموزشی، تا حدی این کمبودها را جبران کنند. اما منتقدان می‌گویند این راه‌حل‌ها موقتی و ناکارآمد هستند و عدم تدبیر بلندمدت، آینده آموزشی نسل آینده این خطه را با چالش‌های جدی‌تری مواجه خواهد کرد.

به نظر می‌رسد آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی در غرب کشور، در حالی با این چالش‌های متعدد دست و پنجه نرم می‌کند که نیازمند عزمی ملی و توجه فوری مسئولان ارشد برای جلوگیری از یک رخوت آموزشی گسترده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا