دیپلماسی و سیاست خارجی اقتصاد محور حلقه مفقوده توسعه تجارت کشور است
برای توسعه صادرات و همرسانی تجاری: دیپلماسی دست تجارت را بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد مشارکتی/سخاوت خیرخواه، سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در اولین رویداد فناورانه زنجیره ارزش انگور که از سوی پردیس فناورانه دانشگاه ارومیه برگزار گردید؛ طی سخنانی به ۵ تغییر عمده در ارزش زنجیره جهانی اشاره کرد و گفت: تجارت، مشکلات متعدد دارد اما مشکل اصلی تجارت کشور؛ ضعف در دیپلماسی اقتصادی و به تفسیری ساده تر؛ مهم نبودن اقتصاد و تجارت در مذاکرات و دیپلماسی است از این جهت نیاز داریم دستگاه دیپلماسی؛ دست تجار را بگیرد و در مذاکرات؛ تیم های اقتصادی را مشارکت داده تا همرسانی تجاری انجام گیرد.
وی افزود: نزدیک به ۲۵ چالش و مشکل برای تجارت شناسایی کرده ایم که ضعف در بستهبندی محصولات، مباحث ارزی و رفع تعهد ارزی، تحریم، ضعف در دیپلماسی رسانه و معرفی مناسب کالای صادراتی، ضعف در دیپلماسی فرهنگی و بخشنامههای خلقالساعه از جمله اهم مشکلات صادرات کشور محسوب میگردد.
خیرخواه یاداور شد؛ صادرات سالانه استان آذربایجان غربی حدود ۲میلیارد دلار است که در مقایسه با سهم کشوری از ۵۲ میلیارد دلار سالانه عدد متوسطی است اما وقتی با کشورهای توسعه یافته مقایسه کنیم بسیار ناچیز است.
سرپرست صنعت؛ معدن و تجارت آذربایجان غربی در ادامه صحبت های خود در پنل صادرات فناورانه خاطر نشان کرد؛ دبیرخانه ستاد توسعه فرصتهای اقتصادی مرز در صنعت، معدن و تجارت استان ذیل برنامه تدوینی مقام عالی استان که تحت عنوان نهضت توسعه آذربایجان غربی ارائه شده؛ ایجاد خواهد شد تا ظرفیتهای موجود در مرزهای کشورهای همسایه را شناسایی کرده و نسبت به رفع موانع تجارت و افزایش صادرات برنامههای منسجم و تاثیرگذار ارائه نماید.
خیرخواه افزود؛ در مدار تجارت فعلي جهان ۵ تغییر عمده ایجاد شده است که زنجیره ارزش تولید کننده با کاهش رشد مواجه شده بطوریکه حجم تجارت جهانی ۲ برابر بیشتر از تولید ناخالص داخلی رشد کرده است و نشان از این مطلب دارد که در سیاستگذاری های اقتصادی دنیا، حرکت به سمت تجارت بر حرکت به سمت تولید ارجحیت یافته است و توجه به تحقیق و توسعه؛ پرداخت دستمزد بیشتر به نیروی کار،اهمیت صادرات خدمات بر پایه فناوری از دیگر موارد است.
سرپرست اداره کل صمت آذربایجان غربی در پایان بخش برنامه چنین جمع بندی کرد: بیتردید اهمیت به فنآوری، علم و دانش، تحقیق و توسعه در زنجیره ارزش، اهم دانستن تجارت با تمرکز بر صادرات تولید محور و تکریم نیروی کار با دستمزد مناسب تر در مسیر نیل به اهداف توسعهای، خلق ارزش و توسعه تجارت تاثیر بسزایی خواهد داشت.